Solovino.pl od podszewki

venosa_gambero_rosso

Artur Wosik (z lewej) wraz z szefostwem Cantina di Venosa

Rozmowa z Włodzimierzem Dusikiem i Arturem Wosikiem, właścicielami sklepu solovino.pl.

Kilka tygodni temu (w październiku 2013) ruszył Wasz projekt winiarski solovino.pl sklep internetowy. Przez ponad dwadzieścia lat życia zawodowego obaj zajmowaliście się innymi branżami (finanse, inwestycje, konsulting). Właściwie to jakie są Wasze doświadczenia i kompetencje w nowej dziedzinie?

WD: Nie porzuciliśmy naszych dotychczasowych zajęć a zdobyte wcześniej doświadczenie z powodzeniem wykorzystujemy w naszej nowej aktywności . Bycie importerem i dystrybutorem alkoholu w naszym kraju to spore przedsięwzięcie organizacyjne i logistyczne, podobnie złożone i wielowątkowe jak proces inwestycyjny a w tym właśnie obszarze posiadam ogromne doświadczenie. Poza tym wino dla mnie to część radości życia i dzięki własnemu importowi mam ogromny wpływ na poziom tej radości. Mam nadzieję, że przyczynimy się do jego znaczącego wzrostu.

AW: Potwierdzam, to nie jest łatwy biznes również w sferze formalno – administracyjnej. Wymogi koncesyjne, procedury w zakresie podatku akcyzowego wymagają znajomości przepisów, dokładności, uwagi i …. wytrwałości. Tu moje doświadczenia zawodowe bardzo się przydają. Jednak nie sądzę abym się tym zajął, gdyby rzecz nie dotyczyła wina. Całe moje dorosłe życie interesowałem się winiarstwem, zawsze dużo czytałem na ten temat, każda moja podróż zagraniczna uwzględniała jakieś eskapady do winnic. Spotykanie się z winiarzami, degustowanie ich win w otoczeniu gdzie powstają są to niezapomniane dla mnie przeżycia. I zawsze te wina próbowane w winnicy  smakują nadzwyczajnie – to taka magia wina. Jakimś moim  spełnieniem byłoby na pewno posiadanie kawałka własnej winnicy i zmierzenie się z materią wina, jako jego wytwórca. Może pewnego dnia tak się stanie?

Jak powstała Wasza oferta, według  jakich kryteriów dobieracie wina do portfolio solovino.pl?

Tworząc Solovino postanowiliśmy wyznaczyć sobie bardzo wyrazisty cel: przekonywać jakością i przekonywać ceną. Nasze wszystkie działania zostały całkowicie podporządkowane wytyczonemu celowi. Z  uporem poszukujemy win ciekawych, smacznych, o bardzo dobrej jakości i  rozsądnej cenie.  Posiłkujemy się wyłącznie importem własnym, a selekcja win jest unikatowa i całkowicie autorska. Nasi winiarze to głównie mali i średni producenci. Są to przede wszystkim nowe wina na rynku polskim, czego wyraźnym przykładem niech będą wina z regiony Matra na Węgrzech i Basilicata we Włoszech.

vulture 1Do kogo kierujecie ofertę sklepu solovino.pl? Z wcześniejszych wypowiedzi prasowych odnoszę wrażenie, że to oferta typu “dla każdego coś miłego”. Trochę tanich win, trochę luksusu. Trochę klasyki i trochę eksperymentów. Organicy jak Cantine Foraci  (Sycylia) i spółdzielcy. Coś przeoczyłem?

Trzon oferty to obecnie  wina  z Włoch plus w uzupełnieniu wina węgierskie. Niebawem  damy nowy impuls selekcją win z Hiszpanii.  Docelowo chcemy naszą ofertę jeszcze rozszerzać ale poza Europę na razie się nie wybieramy. Otwieramy się również na  nowe trendy. Stąd w naszej ofercie kolekcja win z biocertyfikatami (obecnie Sycylia, będą kolejne).  Bez względu jednak  na to czy są to wina konwencjonalne, czy organiczne, czy w jakikolwiek sposób inaczej klasyfikowane niezmiennie stosujemy do ich oceny nasze stałe kryteria bez żadnej taryfy ulgowej – ciekawie, smacznie, jakościowo, rozsądnie cenowo.

vigneto4Wina z co bardziej znanych regionów, w umiarkowanych cenach, pomimo że nie pochodzą od najbardziej znanych producentów wydają się być pewniakami sprzedaży. Mam na myśli wina z Piemontu (La Gironda i Renzo Castella), Alto Adige (Cantina Girlan) Toskani (Villa Pillo), Friuli (Grandi&Gabana), Sycylii (Cantine Foraci) czy węgierskiego Egeru (Grof Buttler i Sike Tamas).

I faktycznie tak jest. Wina te zostały już docenione przez naszych klientów, którzy dostrzegli, że za bardzo dobre wino niekoniecznie trzeba zapłacić wysoką cenę.

Odkrywacie dla polskich odbiorców mniej znane regiony, jak Basilicata, Marche, Abruzja (Włochy) czy Matra (Węgry). Co też ciekawego jest w Matrze i winach z Benedek Pince?

Matra to region ciągle słabo rozpoznawalny w Polsce. Niesłusznie. Historia produkcji wina w regionie Matra rozpoczęła się w XI wieku. Uprawom zawsze sprzyjał tutaj umiarkowany klimat, ukształtowanie terenu i jakość gleby. Góry Matra skutecznie osłaniały winnice przed wiatrami i dobrze regulowały mikroklimat. W porównaniu z innymi częściami Węgier, jest tu więcej słońca, zimy są łagodniejsze a deszcze umiarkowane.

Wina z Benedek Pince charakteryzują się orzeźwiającym smakiem i wspaniałym aromatem i co najważniejsze doskonale pasują do naszej filozofii:  nieznane na polskim rynku, bardzo dobrze zrobione i rozsądnie wycenione. Zwracamy uwagę na świetny w swojej cenie Pinot Noir.

Basilicata to kolejny region nie wypromowany turystycznie i winiarsko. Przewodniki winiarski poświęcają mu zaledwie krótki akapit. Jakie są wina z  Cantina di Venosa, czym was zafascynowały?

Basilicata to prawdziwe południe Włoch. Mały region winiarski ( ok. 11 tys ha winnic), ale zarazem kolebka wspaniałego, czerwonego  szczepu aglianico, który na tym surowym wulkanicznym terroire potrafi dawać wina nadzwyczajne.  Aglianico del Volture D.O.C. to obecnie jedna z bardziej progresywnych apelacji we Włoszech. Nasz producent Cantina di Venosa to spółdzielnia systematycznie podnosząca jakość swoich win. Ostatnie 3 kieliszki od Gambero Rosso za flagowe aglianico to tylko potwierdza. W  białym kolorze też jest ciekawie w Basilicacie o czym przekonuje nasz Dry Muscat, czy prostsze Vignali Bianco ze szczepu malvasia.  Te wina pokazują ten element nowości, zaciekawienia , który zawsze chcemy posiadać w naszej ofercie. A samo miasteczko Venosa to temat na osobną historię. Tu urodził się starożytny poeta Horacy, tu zachowały się ślady  panowania  normańskich książąt  w tym jednej z najciekawszych postaci średniowiecza Roberta Guiscard – księcia Venosy. To bardzo inspirujący region dla naszych zmysłów.

Dziękuje za rozmowę

Cała oferta dostępna jest  w sklepie internetowym solovino.pl, niedługo wina pojawią się również w stacjonarnych  sklepach specjalistycznych. Przy zakupie internetowym istnieje możliwość odbioru osobistego z naszego magazynu w Krakowie.

O winach ze sklepu solovino.pl pisali wcześniej m.in.:

Mariusz Kapczyński na Vinisferze:  noty degustacyjne 6 win

Wojciech Bońkowski  na Winicjatywie: Monti Montepulciano Senior 2007, Villa Pillo Toscana Sangiovese Cypresses 2009 oraz Cantina Girlan Alto Adige Pinot Bianco Plattenriegl 2012

Kuba Jurkiewicz  na blogu “Czerwone czy białe”: Cantina di Venosa Terre di Orazio Dry Muscat 2012, Benedek Pince Pinot Noir 2011Monti Voluptas Montepulciano d’Abruzzo 2009, La Gironda Barbera d’Asti La Lippa 2012 oraz Girlan 448 s.l.m. Rose

5 thoughts on “Solovino.pl od podszewki

  1. Pingback: Solovino przez różowe okulary | Wino w Krakowie

  2. Pingback: Nowy stacjonarny sklep w KRK | Wino w Krakowie

  3. Pingback: Solovino na biało | Wino w Krakowie

  4. Pingback: Solovino na czerwono | Wino w Krakowie

  5. Pingback: Rok 2013 w Krakowie – wydarzenia | Wino w Krakowie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s