Australia: Z biegiem rzeki Murray

Fot. Australian Wine / Matt Turner

Dwie winnice w dwóch różnych okręgach. Jedna rzeka. Jeden pomysł na biznes. Wspólne działanie przepełnione radością życia i chęcią odkrywania nowego, lepszego wina. Tak w dużym skrócie można opisać rodzinę McPhersonów.

Historia McPherson Wines rozpoczęła się w 1968 roku w rejonie wzgórz Strathbogie Ranges, w środkowej części stanu Wiktoria. Andrew McPherson uczył się winiarstwa od swojego ojca Jocka, a od 1974 roku produkował wina pod własnym szyldem. Od dziewięciu lat głównym enologiem jest u niego Joanne Nash – jej wina wielokrotnie odnosiły sukcesy w świecie.  W ciągu niespełna czterdziestu lat Andrew przekształcił niewielką lokalną winiarnię w przedsiębiorstwo liczące się na rynku światowym. Większa część produkcji (70–90 proc.) przeznaczana jest na eksport, a winiarnia zaopatruje 36 krajów – od Szwecji do Singapuru i od Kanady do Kolumbii. Rozwinięta sieć eksportowa pozwoliła jej ulokować się w pierwszej trzydziestce największych australijskich eksporterów.

Dobre wino w dobrej cenie

Swój sukces Andrew oparł na kilku sprawdzonych pomysłach: produkuje dobre jakościowo wina w rozsądnych cenach, spełnia oczekiwania konsumentów z poszczególnych segmentów rynku i wykorzystuje potencjał zróżnicowanego klimatu i gleby. Wytwórnia wytwarza wino w trzech głównych liniach: Basilisk, McPherson Family Series oraz Chapter Three. Ofertę kieruje do osób kochających życie, cieszących się każdą jego minutą – tak by wino stało się ważnym uzupełnieniem życiowej przygody. Udało się? Oceńcie sami! Chapter Three to wina stworzone na trzecim – obecnym – etapie rozwoju firmy. Wina z linii McPherson Family Series swoje nazwy wywodzą od członków rodziny: Andrew i jego ojca Jocka już znamy, a Pickles to przezwisko żony. Linia Basilisk zawdzięcza nazwę mitycznemu stworzeniu znanemu z morderczych skłonności i zabijania samym spojrzeniem.– Przez ostatnie półtora roku naszym głównym powodem do dumy był Basilisk Shiraz Mourvèdre 2010, który otrzymał rekordową liczbę złotych medali – mówi „Czasowi Wina” Matt Herde, menadżer ds. eksportu. – Zazwyczaj to Chapter Three zajmuje najwyższą pozycję w naszej ofercie, ale to właśnie Shiraz Mourvèdre jest najlepszym winem, jakie udało nam się wyprodukować.

Uzupełnieniem oferty są linie przeznaczone na konkretne rynki. Przygotowana z myślą o konsumentach z Finlandii linia Curious skierowana jest do osób lubiących życie, spragnionych przygód i ciekawych świata. Na etykiecie wykorzystano wizerunek emu Eddy’ego, co okazało się świetnym działaniem marketingowym. Etykieta nie tylko przyciąga wzrok, ale także pozytywnie kojarzy się z sympatycznym bohaterem książek i kreskówek. Wina z tej linii potrafią zaskoczyć lekkością stylu, kolorem, elegancją i finezją. Seria Little Rascal, czyli mały urwis, wzięła nazwę od ulubionego psa poprzedniego enologa goniącego po winnicy za zającami.

Magia klimatu

Winnice rodziny McPhersonów znajdują się w dwóch bardzo różniących się okręgach winiarskich Wiktorii – łączy je tylko rzeka Murray. Sinclair Vineyard położona jest nad jej dopływem, Goulburn River, w okręgu Goulburn Valley. Dolina posiada bogaty system rzeczny, a obfitość wód śródlądowych powoduje, że klimat jest łagodny, a temperatury podczas sezonu wegetacyjnego niższe. Białe odmiany dają wina eleganckie i finezyjne, a czerwone wina pełne, o dobrej strukturze i intensywnym aromacie charakterystycznym dla regionu. Tutaj powstają wina z topowych linii Basilisk i Chapter Three.
Croftwood Vineyard położona jest na brzegu rzeki Murray w rejonie Murray Darling w północnej części stanu Wiktoria. Ciepły, suchy klimat oraz niezbyt urodzajna czerwona gleba pozwalają na produkcję win czerwonych o delikatniejszej strukturze, bardziej owocowych i aromatycznych. Tutaj powstają wina z linii McPherson Family Series.
McPhersonowie nie boją się eksperymentować. Mieszają grona z różnych parceli, by uzyskać wino idealnie zrównoważone, o pięknym zapachu i kolorze. Wykorzystują zróżnicowanie klimatu i gleb na poszczególnych parcelach dla osiągnięcia oczekiwanego efektu.

Klucz do sukcesu

Rodzina McPhersonów opiera swój sukces na dwóch filarach: uprawie zgodnej z zasadami zrównoważonego rolnictwa i nowoczesnej technologii wdrożonej na każdym etapie produkcji.
– Naszym celem jest być tak zielonym, jak to tylko możliwe. Nasza siostrzana wytwórnia Tahbilk z końcem roku otrzyma tytuł „Carbon Neutral”, co potwierdza starania winiarni o ochronę środowiska naturalnego Australii. Dbałość o środowisko naturalne polega między innymi na używaniu do pakowania materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania, segregacji odpadów w celu odzyskiwania surowców wtórnych, minimalizacji zużycia energii elektrycznej. Szczególne znaczenie ma oszczędna gospodarka zasobami wodnymi: deszczówka i zużyta woda są zbierane i wykorzystywane do podlewania, nasadzanie roślin okrywowych pomiędzy winoroślami zmniejsza parowanie, ścisła kontrola wilgotności gleby i system nawadniania kropelkowego pozwalają na minimalizację zużycia wody przeznaczonej do podlewania. Australia przez dziesięciolecia była postrzegana jako odległy kontynent z piękną fauną i florą. Ten stereotypowy obraz w ostatnich dwudziestu latach zyskał dodatkowy wymiar: jednego z największych eksporterów win w przystępnej cenie, ale bez większego polotu. Rodzina McPhersonów pokazuje, że wizerunek ten trzeba będzie zweryfikować – wytwarzane przez nich wina mają indywidualny charakter, dobrze oddają cechy siedliska i warte są zainteresowania.

Fot. Kwest

Monika Łazęcka

Tekst ukazał się w Magazynie “Czas Wina” nr 59

http://czaswina.pl/artykul/z-biegiem-rzeki-murray

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s