Galeria Wina

Rozmowa z Jadwigą Maj-Kurowską, managerem sklepu Galeria Wina przy ulicy Bronowickiej 23 w Krakowie. “Każdy z naszych winiarzy to osobna historia, poprzez wino zarażają nas swoją pasją”. 

Co się kryje pod nazwą Galeria Wina?

Galeria Wina jest siecią sklepów specjalistycznych sprzedających wino. Jesteśmy firmą rodziną, która powstała z przekształcenia w 2008 r. innej firmy o tej samej nazwie. Aktualnie mamy osiem sklepów, najwięcej bo pięć w Warszawie, dwa w Krakowie i jeden w Łodzi.

Jaka jest strategia biznesowa firmy? Do kogo adresujecie swoją ofertę – do szerokiego grona klientów poszukujących win przystępnych smakowo i cenowo, do koneserów, czy może coś pośredniego?

Stawiamy na bezpośrednią sprzedaż klientowi indywidualnemu. Stawiamy na klienta wyrobionego, który docenia naszą selekcję i niepowtarzalność oferty.  Naszych win nie można znaleźć w innych sklepach, nie ma ich także w restauracjach.

Od 2009 roku zmodyfikowaliśmy naszą politykę cenową i postawiliśmy na premiowanie większych zakupów, poprzez system specjalnych upustów. W zależności od wielkości zakupów można uzyskać rabat od 20% aż do 50% (przy zakupie 12 butelek). Rabat można też sobie “uskładać”, dokonując zakupów sukcesywnie.

Przygotowując się do tej rozmowy szukałem w internecie informacji na temat Galerii Wina. Poza Waszą stroną domową w sieci niewiele znalazłem. Firma nie jest widoczna ani w mediach specjalistycznych ani w winiarskiej blogosferze. Nie uczestniczycie w targach ani w konkursach winiarskich. Nie korzystacie z tych form promocji, więc jaki jest Wasz sposób na dotarcie do klientów?

Nasz strona internetowa jest właśnie w przebudowie, wkrótce będzie nowa, dużo bardziej funkcjonalna i atrakcyjna graficzne.

Pracujemy z gronem stałych klientów, z którymi kontaktujemy się poprzez mailing oraz fanpage na Facebooku. Dobrze działa tak zwany marketing szeptany, klienci często polecają nas swoim znajomym. W naszych sklepach, przyznam że głównie w Warszawie, organizujemy bezpłatne degustacje, podczas których można zapoznać się z nowościami z naszej oferty i porozmawiać o winach. Nowych klientów pozyskujemy też poprzez akcje promocyjne, między innymi w tym roku sprzedaliśmy dużą ilość kuponów rabatowych poprzez serwis Groupon. Oczywiście cały czas pracujemy i doskonalimy formy kontaktu z aktualnymi i przyszłymi klientami.

W Krakowie Galeria Wina ma dwa sklepy, pierwszy w Centrum Handlowym M1, drugi przy ulicy Bronowickiej 23. Centrum handlowe i peryferyjny sklep osiedlowy – duży rozrzut, jest w tym jakiś zamysł? Jest to zgodne z zarysowaną powyżej strategią cenową?

Nasza poprzednia strategia zakładała ekspansję poprzez obecność w centrach handlowych. Praktyka zweryfikowała to założenie, klient galerii handlowej jest specyficzny, przede wszystkim szuka win popularnych (w domyśle tanich), co niezbyt dobrze pasuje do oferty naszej firmy. Sukcesywnie wycofujemy się z centrów handlowych, w miarę jak wygasają umowy najmu.

Obecnie stawiamy na sklepy osiedlowe, miejsca gdzie jest duża grupa potencjalnych klientów. Cały czas szukamy dobrych lokalizacji.

Galeria Wina prowadzi własny import, kto wybiera wina do zakupu, jaki jest klucz doboru wina do oferty?

Wyszukiwaniem i selekcją naszych win zajmuje się Krzysztof Majer, związany z branżą winiarską od przeszło 20 lat. Kolekcja jest autorska, oczywiście najważniejszym kryterium wyboru jest najlepsza relacja jakości do ceny, a także oryginalność miejsca, regionu i szczepu oraz pasja ludzi, którzy te wina tworzą. Skupiamy się na współpracy z niewielkimi, rodzinnymi winnicami, gdzie winiarze mają pełną kontrolę nad tworzeniem swoich win. Daje to pewność, że są to wina autorskie, w pełni oddają charakter terroir i temperament ich twórców. Producentów wyszukujemy podczas wyjazdów enologicznych, a także międzynarodowych targów branżowych. Zawsze staramy się o wyłączność na rynek polski, chcemy aby nasze były wyjątkowe.

W ofercie są przede wszystkim wina hiszpańskie (kilkunastu producentów), francuskie (kilku producentów), także z Włoch, Austrii, Chile, RPA. Nie są to wina dobrze znane w Polsce, czy można się o nich dowiedzieć coś więcej, o winach i ich producentach?

Wymienię tylko kilka nazwisk.

Mas Estela nabyła w 1989 roku  50 hektarową posiadłość o ponad tysiącletniej historii, położoną w północno-wschodniej Katalonii, przy granicy francuskiej 3 km od morza. Od początku prowadzi uprawę ekologiczną, a od 1999 biodynamiczną. Na 16 ha uprawia bez użycia herbicydów, pestycydów, fungicydów i nawozów sztucznych takie szczepy jak: Grenache, Carignan, Monastrell i Muscat. Gospodarstwo jest tak wysoko położone i oddalone od miasteczka, że nie ma prądu z sieci energetycznej.  Wina Mas Estela są regularnie oceniane przez Wine Advocate na 90 i więcej punktów.

Fernand Engel z położonego w samym centrum Alzacji Rorschwihr. Engel uprawia 51 hektarów, na które składa się 150 działek położonych w 7 miejscowościach – co za bogactwo terroir! Uprawa jest organiczna i biodynamiczna, winifikacja jest prowadzona przy ograniczonej do minimum ingerencji winiarza. Od Engela mamy wspaniałe rieslingi, gewurztraminery, pinot gris, sylvanery, muscaty …

Clos Dominic z Prioratu, symbolem jej winiarni jest muszla, od kształtu wznoszącej się na zboczu winnicy. Z gron rosnących w dolnej części winnicy wytwarzana są wina podstawowe Clos Peló, wyżej Vinyes Baixes, a z najlepszych, najwyżej rosnących gron powstają Vinyes Altes.

Julius Hafner, jego winnice znajdują się w Burgenlandzie, na wschód od Jeziora  Nezyderskiego. Moenchhof to miasteczko o najdłuższej w Austrii tradycji uprawy winorośli (od 1217 roku).  W 1971 roku Juliusz Hafner II wyprodukował pierwsze austriackie wino lodowe na większą skalę i stworzył gamę win klasy BA i TBA o najwyższym standardzie jakości. Specjalnością Hafnera są wina słodkie, w tym lodowe. Wszystkie wina są koszerne, uprawa jest organiczna, a w trakcie produkcji do wina nie są dodawana żadne substancje.

To tylko kilku naszych winiarzy. Każdy z nich to osobna historia, a poprzez wino zarażają nas swoją pasją. Zapraszamy do naszych sklepów!

Dziękuję za rozmowę.

 .

Rozmawiał Andrzej Łazęcki

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s