Chorwacka ofensywa

Perspektywa nieodległej akcesji Chorwacji do Unii Europejskiej (planowanej na 1 lipiec 2013 r.) zmobilizowała tamtejszych wytwórców i eksporterów do większej aktywności na polskim rynku spożywczym. Na  ENOEXPO 2011 za sprawą cieszyńskiej firmy Solvin poznaliśmy chorwackie wina ze średniej i wyższej półki, takich producentów jak Zlatan Otok (Hvar), Roxanich (Zachodnia Istria),  Arman (Zachodnia Istria), Bolfan (Pogórze Bilogora). Wszystkie cztery zgłoszone do konkursu wina z należącej do  Zlatana Plenkovicia winnicy Zlatan Otok z zostały nagrodzone medalami. Przypomnę, był to srebrny medal dla  Zlatan Posip 2009 oraz brązowy medal dla Zlatan Otok Hvar 2008 w kategorii wina białe wytrawne i półwytrawne powyżej 70 PLN oraz brązowe medale dla Zlatan Crljenak 2008 i Zlatan Plavac Grand Cru 2007 w kategorii wina czerwone wytrawne i półwytrawne powyżej 70 PLN.

Druga odsłona chorwackiej ofensywy miała miejsce w 19 stycznia 2012 r. za sprawą firm JantarMedia (Zagrzeb) i ExpoTrade (Łódź). Spotkanie pod patronatem Ambasadora Republiki Chorwackiej, Pana Ivana Del Vechio miało na celu promocję marki jaką jest chorwackie wino i regionalne produkty spożywcze, tak by obok turystyki stały się ważnym elementem wymiany handlowej.

Impreza miała charakter biznesowy, w formule bezpośrednich rozmów B2B pomiędzy firmami chorwackimi a małopolskimi importerami. Spośród produktów spożywczych prezentowane były:

  • sery twarde dojrzewające firmy SIRANA GLIGORA: tradycyjny owczy ser z wyspy Pag (paski sir), ser Kolan z mleka krowiego, ser Kozlar z mleka koziego, Figurica z mieszanego mleka krowiego i owczego, Ziglej z mieszanego mleka krowiego, owczego i koziego,
  • olej z pestek dyni z pierwszego tłoczenia, prażone i solone pestki z dyni jako przekąska firmy GRBIĆ, przetwarzającej dynie z uprawy ekologicznej,
  • dalmatyńska sól firmy ADRIA SOL, ręcznie zbierana sól morska Fleur de sel wykorzystywana jest do sporządzania soli kąpielowych,
  • ryby i woce morza firmy CROMARIS,
  • oryginalne stojaki na wino z drewna i metalu firmy UNITRG.

Przy kolejnych stołach prezentowane były wina z kilkunastu winiarni, zarówno z Chorwacji kontynentalnej   jak i z wybrzeża. Można był degustować wina z takich winiarni jak między innymi: LAGRADI (Zagrzeb), DAKOVACKA VINA (Sławonia), KUTJEVO (Sławonia), ERDUTSKI VINOGRADI (Podunavlje), POŠIP  ČARA z Korczuli, DINGAČ  z półwyspu Peljesac, VINOPLOD (Sibenik).

Najciekawsze stoisko miała firma MEDITERRA, eksporter wina i produktów regionalnych (reprezentuje kilkanaście winiarni z całego kraju), organizator wyjazdów enologicznych w formule “all inclusive”. Pokazała się firma  GUCCIO DOMAGOJ, posiadająca sklep z winami oraz Klub Winiarnia w Warszawie. Na kolejnym  stoisku prezentowała się firma LAGRADI.

Chorwaci przywieźli wina z kategorii popularnej, oferowane w cenie kilku euro za butelkę. Większym zainteresowaniem cieszyły się wina charakterystyczne dla Chorwacji, mniejszym wina ze szczepów międzynarodowych. Wśród tych pierwszych prym wiodły wina białe Graševina (riesling włoski) i Pošip z wyspy Korczula, a z win czerwonych Plavac Mali (krzyżówka Zinfandela) z centralnej i południowej Dalmacji oraz Babić z rejonu Primošten w Dalmacji.

Trzecia odsłona chorwackiej ofensywy planowana jest pod koniec lutego, kiedy to Polsko-Chorwacka Izba Przemysłowo – Handlowa we współpracy z Panem Pawłem Włodarczykiem, Konsulem Honorowym Republiki Chorwacji w Krakowie organizuje prezentację chorwackich produktów gastronomicznych i win jakościowych.

Krakowskie (małopolskie) środowisko gospodarcze wydaje się być nieprzygotowane na chorwacką ofensywę. Zainteresowanie spotkaniem nie było duże a zupełnie niezrozumiałe jest zachowanie osób, które potwierdziły swoją obecność a na spotkanie nie przyszły. Nie jest to metoda na budowanie więzi i nawiązywanie partnerstwa w biznesie.

8 thoughts on “Chorwacka ofensywa

  1. Pingback: Rok 2012 w Krakowie « Wino w Krakowie

  2. Pingback: Chorwackiej ofensywy ciąg dalszy « Wino w Krakowie

  3. Dobrze że ten znakomity kraj winiarski zaczyna się aktywniej starać o zainteresowanie polskiego konsumenta. Naprawdę Chorwacja produkuje mnóstwo dobrych, ciekawych win, które z powodzeniem mogłyby konkurować na polskim rynku.

    “Krakowskie środowisko gospodarcze wydaje się być nieprzygotowane na chorwacką ofensywę. …zupełnie niezrozumiałe jest zachowanie osób, które potwierdziły swoją obecność a na spotkanie nie przyszły.” – ach gdyby to była tylko krakowska przypadłość. Niestety jest to standard w całej Polsce na wszelkich degustacjach tego typu.

    • that’s right! that’s right Wojtku! Chorwacki S.Blanc od Bolfana powalił mnie swoją czystością i lekkością, bez natręctwa jabłuszka i cytrusów, pięknie złożone wino, do którego pasuje hasło Red Bulla😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s